lördag, april 24, 2010

Snipp Snapp Snut, Så Var Sagan Slut

Nu har vi då kommit till den dagen som kändes så långt ifrån när vi satte oss på flyget den 22:e februari. Vi sitter här på Ashanti Green Point och väntar på att shuttlen ska ta oss till flygplatsen. South African Airways kör som de ska och både Storbritanniens och Sveriges luftrum är öppna. Om allt vill sig väl kommer vi hem till Sverige imorgon eftermiddag.
De här två semesterveckorna har varit fantastiska! Inte bara för att det har varit skönt att ta en paus från exjobbet utan också för att vi sett otroligt mycket och träffat många trevliga människor. Krugerparken var en upplevelse, att se lejon ligga två meter ifrån en eller se en hjord med säkert 15 elefanter gå runt en och äta var speciellt.Vi besökte också ett rehabiliteringscenter för vilda djur som skadats på ett eller annat sätt. Vi fick där klappa en gepard, mata gamar och träffa en nio veckor gammal svart noshörning. I Durban hade vi en dag fri och den spenderade vi på stranden och i havet. Fick passa på att bada innan det skulle bli för kallt i vattnet. Kapstaden ligger ju vid Atlanten medan Durban ligger vid Indiska Oceanen. Vi var på uShaka Marine World vars akvarium var det femte största på södra halvklotet och så både delfin och sälshow. Sedan blev det två dagar av bussåkande. Vi stannade i Port Elizabeth en natt, men då vi kom dit vid nio på kvällen och åkte igen sju på morgonen hann vi inte se särskilt mycket. Bussturerna var en upplevelse i sig. Som mest tog det nog 15 timmar att resa och de andra två turerna var inte mycket kortare, men det gick förvånansvärt bra. Till slut var vi framme i Kapstaden där vi har varit i fem dagar. Första dagen, Hannas födelsedag, gick åt till sightseeing medelst buss och ben. På kvällen gick vi ut och åt middag och firade Hanna. Dag nummer två åkte vi med Bazbus till Cape Peninsula. Vi tog en båt ut till Duiker Island där vi fick se massor av sydafrikanska pälssälar, sedan åkte vi till Simon’s Town och Boulders beach och så de afrikanska pingvinerna. Sedan var det raka vägen ut till naturreservatet där vi hoppade av bussen och på cyklarna. Vi cyklade ca. sex kilometer inne i reservatet till lunchplatsen och sedan blev det buss igen till Godahoppsudden och vidare ut till Cape Point och fyren där ute. På torsdagen åkte vi ut till Robben Island och tog en guidad tur där ute. Först med buss runt på ön och sedan inne i själva fängelsebyggnaden, då med en före detta politisk fånge. Han hade suttit på Robben Island mellan 1983 och 1990 och berättade om hur livet var där ute och om många av Sydafrikas nuvarande eller tidigare ledare som också suttit fängslade där ute. Det var en väldigt intressant och tankvärd tur. Efteråt shoppade vi loss inne i staden och på V & A Waterfront. Sista heldagen i staden gick vi en timme längs vattnet tills vi kom till strand nummer två (vilket är der riktiga namnet), där vi spenderade några timmar i solen. Vattnet var dock för kallt för att bada i. Vi åt sedan lunch och tog oss upp på Taffelberget. Det var verkligen en sådan kontrast att gå från stranden där vi låg och solade i bikini till att komma upp på Taffelberget klädd i långbyxor, tjocktröja och jacka. Det blåste fruktansvärt mycket, men utsikten var fantastiskt! På kvällen shoppade vi och åt vår sista middag på resan på en grekisk restaurang.
Så har vi då kommit till denna dag som är vår sista i södra Afrika på denna resa. Det har varit otroligt roligt och lärorikt på många plan. Det ska dock bli skönt att komma hem.