söndag, maj 20, 2007

Vackert Land

Min morfar han hojtade ständigt i bilen:
"Vackert land vi bor i."
På väg ut till stugan minst två gånger milen:
"Vackert land vi bor i."
Nu har jag tagit över, det ingick i dealen:
"Vackert land."
"Vackert land."
"Vackert land vi bor i."
(Bo Kaspers Orkester "Vackert Land")
Tog tåget upp till Havstenssund i onsdagskväll, för några dagars ledigt innan jag skulle jobba. Under resan upp slog det mig hur vackert landet vi bor egentligen är. Det är inte ofta jag tänker på det. Mestadels drömmer jag som säkert många andra bara bort härifrån, utomlands till något exotiskt land med vacker natur. Men vi har det ju här mitt under våra näsor...kanske inte det exotiska, men det vackra. Jag borde ta vara på det mer. Resa i Sverige och njuta av vår underbara natur.

1 kommentar:

Julia sa...

Jag brukar titta och uppskatta! Dom andra förstod inte alls min entusiasm och förtjusning över tofsvipor, långhåriga kor (highland-vad-dom-nu-heter), röda små stugor med vita små knutar och pittoreska åar som vi passerade med tåget. Men det är ju vackert land!