söndag, mars 07, 2010

Kackerlackan: 1 - Emma: 0

Gick upp mitt i natten för att gå på toa och vad springer omkring på golvet i badrummet, om inte kackerlackan.Jag tog snabbt beslutet att kackerlackan fick behålla badrummet för natten och jag gick vidare till andra toan. Men bara för att den vann slaget betyder inte det att den kommer vinna kriget. Jag kommer ta tillbaka badrummet (i alla fall när Sofie är vaken).


Nu är det helg igen och vi har varit ute och sightseeingat och shoppat. I lördags var vi i den botaniska trädgården och Namibias nationalmuseum och så åkte vi en fin orange dubbeldeckare runt Windhoek i två timmar. Det var vi och guiden med så det blev en bra tur genom staden. Idag shoppade vi lite allihopa. De har verkligen de konstigaste öppettiderna, men på söndagar är det lugnt på stan. Eftermiddagen har vi spenderat på hostelet med att läsa, fixa med datorerna och tagit det lugnt. Det är verkligen skönt att sätta sig i en solstol vid poolen och läsa sin bok i solen och med en vind som fläktar.


Annars har veckan gått bra. Vi har skrivit och varit på massor med möten och i torsdags var vi på det årliga mötet för Namibian hydrogeological association där vi alla höll på att bli innelåsta med bilar och allt. Vakten hade försvunnit och bommen gick inte att lyfta, men då kom det några rediga svenska tjejer som fixade biffen.


I fredags hade vi skypemöte med våra handledare på Chalmers. Efter många om och men och mycket skratt blev det att vi ringde från skype till deras vanliga telefon på kontoret. Men det var bra att prata med dem och stämma av lite.


Våra helger framöver börjar bli uppbokade nu. Vi har insett att vi inte har all tid i världen utan att vi faktiskt ska resa härifrån om fem veckor. Innan dess ska vi helst hinna med ridning, fågelskådning, Sossusvlei och mer stadsrundvandring med museumbesök.


Botaniska trädgården

Quiver-träd

Utsikt från toppen

Fler bilder kommer senare, men internet är väldigt långsamt och nu måste jag sova.

1 kommentar:

Julia sa...

idag var bloggen lite konstig och ville bara hoppa bort med mig till nån skum länk ist för att låta mig läsa. tur att man kan stoppa sidor (alltså avbryta uppdateringen) så man kan läsa. va mycket kul ni ska pyssla med! hästridningen ska bli mycket intressant att höra om! :D Och Sossuvlei undrar man ju genast vad det är. Fågelskådning är alltid mysigt! Jag har börjat spana på fåglarna här hemma nu, det är roligt att höra hur fågelsången förändras med våren.
Här hemma varnas det för vattenbrist pga ovanligt många och stora vattenläckor, jag hoppas vi slipper det. Och så stod det om Namibia (några sjuksköterskor som volontärat i kåkstaden) i GP, så idag tänkte jag på dig och er. Må så gott, kram kram!