torsdag, mars 11, 2010

Små inlägg från olika stunder

Sitter på hostelet och pluggar i shorts och t-shirt. Jennie fick en bild av sin pappa på Härlanda Tjärn med massor med snö och folk som åkte skidskor på tjärnen. Nu har det gått så pass lång tid att jag har svårt att greppa det. Hur kan jag ha det så varmt här och ni där hemma fortfarande pulsar runt i decimeterhög snö? Jag älskar vädret här, missförstå mig inte, men nu när jag varit ifrån det ett tag saknar jag den fina snön. Sen är det i och för sig bara att tänka på all is och slask och annat jobbigt med vintern i Göteborg så njuter jag ännu mer av att vara i Namibia.

Hade precis besök av hostelets hund, Blacky inne på vårt rum. Vi håller på att packa ner allt vi äger och har i våra väskor igen för nu är det dags att byta rum. Vi ska byta upp oss, till ett rum med badrum utan dörr. Ja ni läste rätt, här i Namibia är det en uppgradering (som man får betala extra för) att ha ett rum med skynke för badrummet. Vi har ju visserligen inte haft ett eget badrum tidigare. Hunden Blacky är i alla fall riktigt söt och en trevlig kamrat på hostelet.

Idag har vi varit ute med Mr. Peters på studiebesök på Gammams Wastewater Treatment Plant, Goreangab Water Reclamation Plant, Oxidation ponds i norr för industrial waste och så ett borrhål för recharge av Windhoek-akviferen. Allt var väldigt intressant och det var kul att komma bort från kontoret och datorn. Särskilt deras Reclamation plant, där de ytterligare renar domestic wastewater till dricksvatten efter den vanliga reningen av det. Det blandas dock ut med renat vatten från dammarna, 1:3.

Vid lunch, Namibiansk tid, vilket betyder strax efter ett, åkte vi två bilar till Xwama en restaurang i Katutura. Där serverade de afrikansk mat på traditionellt sett. Vi satt på urgröpta stockar i ett bås och åt maten med händerna. Vi fyra svenskar beställde en kyckling, vild spenat och en traditionell gröt gjord på någon sorts sädeslag jag inte riktigt vet vad det var. Det var gott, lite underligt men framför allt väldigt kul att få uppleva det mer traditionella köket. Vi åkte tillsammans med fem andra från Water Affairs. Riktigt kul också att umgås med alla. De valde dock att äta komage tror jag det var, vilket vi snällt tackade nej till att prova.

Förhoppningsvis ska vi också någon helg gå ut med människorna på Geological Survey och få uppleva staden även kvällstid. Det vore kul att se mer än hosteley varje kväll.

Inga kommentarer: