fredag, juli 25, 2008

Johanneberg är mera Landala än Notting Hill

Jag och föräldrarna var ju i London för snart en månad sen. Oj, vad sommaren snabbt försvinner...får nästan panik. I alla fall så blev det ju bara konsertbloggning innan så här kommer några bilder från tiden då vi inte var i Hyde Park och lyssnade på musik.

Det fanns massor med söta ekorrar i Kensington Gardens då vi gick hem på fredagkvällen. De sprang verkligen överallt.
Rummet var ett trebädds vilket brukar betyda att jag får sova på nån liten bäddsoffa inträngd i nåt hörn, men inte här inte. Jag hade ett eget loft med fönster och TV. Riktigt skönt och massa plats för oss alla.På lördagen bestämde vi ju oss för att komma lite senare till festivalen, så morgonen gick åt till lite sightseeing. Big Ben som vi alla nog vet hur den ser ut nu, men det var härlig himmel bakom.

Trafalgar Square som jag missat under alla mina andra turer till London. Fontänen svalkade gott i den värme som kom ganska samtidigt som vi till London. Londons konstgalleri låg där så vi tog en tur in då det var gratis och som alla vet, "Gratis är Gott".

Söta gräsänder simmade omkring i fontänen. Det såg så härligt ut att jag ville hoppa i själv.

På Leicester Square stannade vi och åt glass i en äkta italiensk gelateria. Helt underbart gott. Förstår inte varför ingen öppnar en sån i Göteborg. "Lejonet och Björnen" är ingenting jämfört med äkta italiensk glass.
Så på söndagen tog vi en båt längs Themsen till Greenwich och på vägen såg vi Londons flera fina byggnader. Tate Modern Art Gallery, med fantastiska väggmålningar på utsidan.

Alla byggnader var dock inte lika fina, vilket vår underbart sarkastiske kapten/guide gladeligen delade sina tankar om med oss. Denna byggnads arkitekt var nu kraftigt medicinerad och låg på psyket då han tydligen blivit tvingad till att bo i sin skapelse. I alla fall sa var kapten detta och mycket mer om byggnaderna vi såg. Underbart roande båttur var det.Towerbridge är alltid lika ståtlig.

Jag ståendes över tidslinjen. Det är här utgångspunkten för all annan tid i världen. Greenwich Mean Time.

Härlig väggmålning i Soho. Däremot fanns det många intressanta affärer i Soho, jag som trodde det var ett trevligt café- och barområde fick mig en smärre chock när affär efter affär var för "vuxna".

Vi hade det riktigt härligt i alla fall, säskilt då vädret var så fantastiskt. Går allt som det ska, så kommer jag nog tillbaka igen i spetember i år. Vi får se.

Förresten. Rubriken är nåt mamma sa då vi diskuterade brittiska pubar i Göteborg. Hon hade varit på Notting Hill som ligger i Linné, men blandade ihop den med Johannebar som hon inte kom ihåg namnet på och som hon sen också placerade i Landala. Då jag påpekade att Johannebar låg i Johanneberg var mamma tvungen att försvara sig, hence "Johanneberg är mera Landala än Notting Hill"

Inga kommentarer: